Co zrobić kiedy silnik się przegrzeje?

warsztat samochodowy gdynia mktyre

Wzrastająca temperatura cieczy w silniku, para wydobywająca się spod maski, to sygnały, że z samochodem nie jest dobrze. Najprawdopodobniej układ chłodzenia nie działa sprawnie, a dalsza jazda to pewność awarii i wysokich kosztów naprawy.

Co należy zrobić w takiej sytuacji? Jak powinien zachować się rozważny kierowca, aby nie spowodować większych szkód?

Zatrzymanie samochodu i pozostawienie włączonego silnika

Zauważając oznaki przegrzewającego się silnika, jak najszybciej należy zjechać samochodem na pobocze, zatrzymać go w bezpiecznym miejscu. Jednak po znalezieniu odpowiedniego miejsca postojowego, pod żadnym pozorem nie wolno wyłączyć silnika. Dlaczego silnik musi pozostać włączony? Przede wszystkim poprzez natychmiastowe wyłączenie dojść może do naprężeń termicznych, zarówno przewodów układu chłodzenia, jak i korpusu silnika. Po zatrzymaniu auta należy włączyć dmuchawę oraz nawiew na najwyższych parametrach. Po tych czynnościach trzeba również umożliwić cyrkulację powietrza w komorze silnika, czyli po prostu otworzyć maskę. Temperatura silnika zacznie spadać i będzie to znak, że można bez problemów wyłączyć silnik.

Uwaga. W sytuacji, kiedy temperatura silnika będzie nadal rosła, silnik musi zostać natychmiast wyłączony.

Szukając przyczyn przegrzanego silnika, uzupełnianie płynu chłodzącego

Po wykonaniu początkowych czynności, można rozpocząć poszukiwania przyczyn przegrzanego silnika. Konieczne zadania do wykonania to sprawdzenie, czy w zbiorniczku wyrównawczym znajduje się płyn oraz, czy wentylator chłodnicy działa prawidłowo. Czynności te należy wykonywać ostrożnie, gdyż płyn może być rozgrzany i poparzyć skórę. Samo odkręcanie korka zbiorniczka powinno być robione w sposób bezpieczny. Mianowicie warto wykonać tę czynność w rękawiczkach i w sposób powolny, tak aby ciśnienie w układzie chłodzenia nie doprowadziło do wystrzelenia gorącego płynu.

Jeżeli w zbiorniczku wyrównawczym zabrakło płynu, to należy dolać płyn chłodzący. Oczywiście pod warunkiem, że nie stwierdzono żadnych wycieków. Operację dolewania płynu chłodzącego należy wykonać w momencie, kiedy silnik ostygnie. Dolewanie płynu, w sytuacji, gdy silnik jest rozgrzany, może skutkować pękniętą głowicą.

Samodzielna naprawa usterek

Drobne usterki, będące przyczyną przegrzewającego się silnika, mogą zostać naprawione samodzielnie. Z czym każdy powinien sobie poradzić samodzielnie? Jakiekolwiek drobne pęknięcia przewodu chłodzenia mogą zostać tymczasowo zreperowane. Wystarczy przewód chłodzenia skleić wodoodporną i zbrojoną taśmą klejącą. Kiedy źródłem awarii okazuje się nieszczelna chłodnica, to jej uszczelnienie można wykonać poprzez odpowiednie preparaty. Znaleźć je można w sklepach motoryzacyjnych lub na stacjach paliw. Samodzielne działanie w tej materii polecane jest tylko w sytuacji, kiedy nieszczelności są niewielkie. Inną formą samodzielnej naprawy awarii jest problem z opaską zaciskową, która się poluzowała lub całkowicie odpadła. Wtedy wystarczy założyć nową.

Przegrzewający się silnik, czyli obowiązkowa wizyta w warsztacie samochodowym

Nawet w sytuacji, kiedy kierowca poradził sobie z awarią i sprawił, że samochód może dalej jechać bez przeszkód, konieczne będzie odwiedzenie warsztatu samochodowego. Zrobienie przeglądu sytuacji, sprawdzenie, czy wszystkie elementy działają prawidłowo, są obowiązkiem świadomych kierowców. W trakcie wizyty w warsztacie mogą wyjść kolejne problemy, powodujące problemy z przegrzewaniem się silnika. Mowa tutaj choćby o zatkanej chłodnicy, która będzie wymagała profesjonalnego płukania lub wymiany na nową. Innego rodzaju diagnozą może być popsuty termostat. Jego uszkodzenie wymaga natychmiastowej wymiany. Wśród innych problemów należy wymienić awaria silnika wentylatora chłodnicy, uszkodzenie pompy wody czy awaria sprzęgła wentylatora chłodnicy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *