Co i jak często wymieniać w samochodzie?

Warsztat samochodowy Gdynia

O co i kiedy zadbać w samochodzie? Okresowa wymiana oleju silnikowego, wymiana filtrów powietrza i paliwa oraz hamulce bez zarzutu – od tego właśnie będzie zależało, czy twoje auto będzie bezpieczne oraz niezawodne.

Warsztat samochodowy Gdynia

Awarie aut to następstwo złego podejścia tych kierowców, którzy akceptują zaniedbania. Brak systematyczności wymian podzespołów oraz cieczy eksploatacyjnych, wybór nieodpowiednich części, oszczędność w okolicznościach, kiedy powinno się postawić na jakość – m.in. otóż w tenże sposób rodzą się problemy z autem.

Bezawaryjne samochody jeszcze nie powstały – cześć z nich w zwiększonym, inne w niższym stopniu narażone są na awarie, lecz to zaniedbania, których dopuszczają się kierowcy, są nagminnie czynnikiem istotnego pogorszenia się stanu samochodu.

Niezbyt często wymieniany olej silnikowy, czy zużyte hamulce to nie jedyne ryzyko poważnej awarii auta, lecz przede wszystkim niebezpieczeństwo dla osób nim podróżujących i wszystkich wokół.

Olej silnikowy i filtr oleju

Producenci aut mają różnorodne wymagania dotyczące wymiany oleju samochodowego. Nawet pomimo tego, że na rynku dostępne są oleje pozwalające znacznie wydłużyć okres eksploatacji, powinno się sprawdzać jakość oleju co ok. 10 000 km.

To rozwiązanie jest nie tylko bezpieczniejsze, lecz również tańsze. Jeśli mocno wyeksploatowany olej – czytaj smolista mieszanka pozbawiona właściwości – będzie odpowiadać za smarowanie, można spodziewać się, że coś pójdzie nie tak.

Warto bowiem pamiętać, że olej ma także inne zadania t.j. chłodzenie silnika, zapobieganie jego zabrudzeniom produktami spalania, zwalczenie wilgoci w silniku.

Każdy kierowca powinien mieć nawyk wymiany oleju co roku lub po przejechaniu od 15 000 do maksymalnie 20 000 km. Warto również nauczyć się, okresowo kontrolować poziom oleju oraz jego kolor, niezależnie od ilości przejechanych kilometrów i czasu eksploatacji.

Jak sprawdzić poziom oleju?

W pierwszej kolejności samochód należy zaparkować na równej powierzchni. Następnie należy wyciągnąć bagnet, oczyścić go z resztek oleju, po czym włożyć z powrotem. Dopiero po wyciągnięciu bagnetu po raz drugi można odczytać poziom oleju oraz sprawdzić jego konsystencję i kolor smaru.

Gdy okaże się, że poziom oleju jest poniżej skali na bagnecie należy uzupełnić jego niedobór. W przypadku, gdy olej okaże się czarny koniecznie czas na wymianę. Zużyty olej lub jego niski poziom może w krótkim czasie doprowadzić do zatarcia silnika.

Koszt oleju w zależności od jego rodzaju, producenta oraz ilości waha się w przedziale 100 – 300 zł za 4-5 litrów. Jeśli kupujemy olej w warsztacie zwykle koszt wymiany jest wliczony w jego cenę. Koszt samej usługi średnio mieści w granicach 20-40 zł. Wymieniając olej silnikowy – obowiązkowo należy wymienić także filtr oleju za kilkanaście – kilkadziesiąt złotych w zależności od producenta.

Filtry paliwa, powietrza i kabiny

Za oczyszczanie paliwa w samochodzie odpowiada oczywiście filtr paliwa. Zużyty filtr nie jest w stanie spełniać swojego zadania w optymalnym stopniu co skutkuje dostawaniem się do jego wnętrza jeszcze większej ilości zanieczyszczeń co powoduje maksymalne zużycie i pogorszenie jego pracy w maksymalnym stopniu.

Koszt takiego filtra oraz jego wymiana mieści się w granicach kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Filtr paliwa powinien być wymieniany według większości producentów co około 20 000 – 30 000 km lub raz w roku.  W idealnym świecie należałoby wymieniać filtr paliwa równolegle z wymianą oleju oraz filtra oleju.

W przypadku silników diesla ważne by wymieniać filtr na nowy zawsze przed zimą. Jest to okres najtrudniejszy dla silnika, ponieważ odkładają się w filtrze znaczne ilości wody.

Zadanie filtra kabinowego oraz filtra powietrza w zasadzie jest ta sama, oczyszczają powietrze. Występuje jednak znacząca różnica. Filtr kabinowy oczyszcza powietrze wpadające do kabiny – na co wskazuje sama nazwa. Za to filtr powietrza oczyszcza powietrze wpadające do komory spalania.

Czas wymiany filtra możemy określić na dwa sposoby – gdy widać na nim wyraźne zanieczyszczenia lub po przejechaniu od 15 000 – 30 000 km. Filtr znajduje się pod maską, zwykle nie jest ciężko go odnaleźć w charakterystycznej puszce.

Obudowa puszki zazwyczaj znajduje się z boku silnika, w zależności od modelu samochodu można trafić na obudowę zamkniętą zatrzaskami lub śrubami. Filtr z wyglądu będzie przypominał kształtem walec lub formę prostopadłościanu.

Będący w dobrym stanie filtr – będzie jasny pozbawiony zanieczyszczeń , nalotu oraz pyłu. Cena nowego filtra powietrza waha się w granicach 30 do nawet 150 – 200 zł. Te droższe to filtry sportowe.

Nie ma powodu do obaw, tańsze filtry doskonale się sprawdzają w typowych samochodach. Wymiana przeważnie jest banalnie prosta i można zrobić to własnoręcznie. Usługa w warsztacie nie powinna kosztować więcej niż 30 zł.

Filtr kabinowy odpowiada za jakość powietrza którym oddychamy podczas jazdy samochodem – zatrzymuje kurz, pył sadzę. Dotyczy to szczególnie osób poruszających się w miastach narażonych na korki. Warto regularnie go wymieniać,  jego cena nie przekracza kilkudziesięciu złotych. Producenci zalecają wymianę filtra kabinowego co około pół roku.

Klocki  i tarcze hamulcowe

O tym jak ważne są hamulce raczej nie trzeba nikomu tłumaczyć, ich skuteczność w głównej mierze zależy od stanu klocków hamulcowych oraz tarcz hamulcowych, których zetknięcie się razem powoduje tarcie spowalniając pojazd.

Prędzej czy później klocki oraz tarcze hamulcowe ulegną zużyciu, jest to naturalny proces spowodowany tarciem dwóch powierzchni. Prędkość zużycia jest zależna od stylu jazdy kierowcy. Nie trudno się domyślić, że agresywna jazda w mieście zużyje klocki i tarcze szybciej niż jazda ekonomiczna poza miastem.

Warto pamiętać, że klocki i tarcze hamulcowe nie zużywają się w równym tempie. Tarcze hamulcowe wytrzymują znacznie dłużej niż klocki, dlatego nie ma potrzeby wymieniać obu elementów gdy zużyją się tylko klocki. Gdy klocki hamulcowe ulegną znacznemu zużyciu wydobywać się będzie charakterystyczny dźwięk tarcia, po naciśnięciu hamulca. Dźwięk ten pojawia się, ponieważ okleina ścierna jest całkowicie wytarta, co powoduje że metalowy korpus klocka hamulcowego styka się z tarczą.

W przypadku tarcz hamulcowych sprawa wygląda następująco.

Gdy zaobserwujemy na tarczy:

  • znaczną ilość głębokich rowków
  • mniejszą grubość tarczy niż wskazana przez producenta
  • przebarwienia spowodowane przegrzaniem
  • pęknięcia
  • nierówności

Oznaczać to będzie, że nadszedł czas na wymianę. W sytuacji gdy żadne z powyższych objawów nie wystąpią, należy przeprowadzić wymianę tarcz hamulcowych co 30 000 – 50 000 km. Można również sugerować się niepisaną zasadą, żeby wymieniać tarcze hamulcowe co drugą wymianę klocków. Komplet klocków hamulcowych na jedną oś kosztuje około kilkudziesięciu złotych. Koszt tarcz zaczyna się od stu złotych wzwyż. Usługa wymiany to kosz od 80 zł za komplet.

Podzespoły eksploatacyjne o których wymianie trzeba pamiętać:

– Rozrząd – 90 000 – 120 000 jest to wartość podawana przez producenta, której nie należy przekraczać. Stan rozrządu ma olbrzymie znaczenie dla długofalowej eksploatacji samochodu. Zaniedbania w tym zakresie prowadzą do zerwania paska rozrządu bez ostrzeżenia, doprowadzając nie rzadko do zniszczenia silnika.

Oponyproducenci zalecają wymieniać ogumienie gdy wysokość bieżnika będzie na poziomie 1,6 mm. Warto jednak dodać, że taka opona spełnia swoje zadanie tylko w 20% w porównaniu z nową oponą. Doradzamy zatem by wymieniać opony szybciej – najlepiej gdy wysokość bieżnika wynosi 3 mm

 – Akumulator – warto wymieniać maksymalnie co 4-5 lat. Koszt 150 – 300 zł do samochodów osobowych.

 – Olej w skrzyni biegów – optymalny okres eksploatacji to 60 000 – 80 000 km. Koszt waha się w granicach 200 zł.

 – Płyn hamulcowy – warto wymieniać co 60 000 km lub po okresie 2 lat.  Koszt 80-200 zł.

 – Płyn chłodniczy – wymieniamy co 2 lata lub 60 000 km. Koszt około 10 zł za litr – wymiana 20 -50 zł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *