Jak zdiagnozować samochód we własnym zakresie? (Część 2)

W kolejnej części o samodzielnej diagnostyce samochodu dowiemy się co kryją za sobą objawy jakich możemy doświadczyć w trakcie jazdy, ponadto przedstawimy jakie ślady na oponach mogą zostawić niedoskonałości jezdni oraz jak w prosty sposób wykryć pewne niepotrzebne luzy.

 

Warsztat samochodowy Gdynia

 

Sprzęgło

Ślizgające się sprzęgło  spowodowane jest to przez niedostateczny docisk powierzchni ciernych w sprzęgle lub współczynnika ich tarcia, a odpowiadać za to mogą: uszkodzony element sterowania sprzęgłem np. linka, uszkodzony regulator skoku sprzęgła, zużycie połączenia wielowypustowego pomiędzy tarczą sprzęgła a wałkiem skrzyni biegów, zużycie okładzin tarczy sprzęgła, zaolejenie powierzchni tarczy sprzęgła spowodowanego przez uszkodzenie uszczelniacza wału korbowego lub uszczelniacza wałka wyjściowego skrzyni biegów.

Sprzęgło nie odpuszcza całkowicie, zwykle objawia się to utrudnionym wbijaniem biegów – może być to spowodowane m.in. przez: zacieranie się końcówki walka wejściowego skrzyni biegów w miejscu jego łożyskowania, czyli w czopie wału korbowego, zacieranie się łożyska wyciskowego na prowadnicy, uszkodzenie łożyska wyciskowego, nieprawidłowe działanie zewnętrznego mechanizmu sterowania sprzęgłem, nadmierne zużycie lub odkształcenie  segmentów sprężyny centralnej. Trudności przy wbijaniu biegów mogą być spowodowane również, przez uszkodzone synchronizatory, niewłaściwy o zbyt dużej lepkości olej w skrzyni biegów, a także z powodu podwyższonych obrotów biegu jałowego.

Zwiększony opór przy naciśnięciu pedału sprzęgła –  oznacza nieprawidłowe działanie wewnętrznych elementów mechanizmu sterującego np. łączenia korpusu łożyska z widełkami wysprzęglającymi, łożyska wyciskowego z prowadnicą, końcówek obudowy sprężyny centralnej.

Szarpanie przy odpuszczaniu pedału sprzęgła – powodować takie zachowanie mogą zacierające się elementy wewnętrznego mechanizmu sterującego lub zaolejenie okładzin tarczy sprzęgła. Takie szarpnięcia mogą powodować również, uszkodzenia poduszek układu napędowego.

Hałas przy naciśniętym pedale sprzęgła – oznacza to zużycie łożyska wyciskowego na sprzęgle, objawia się to hałasem ponieważ, zostały zatarte ruchome elementy współpracujące z końcówkami sprężyny centralnej.

Hałas na biegu jałowym – w tym przypadku przyczyną zwykle jest tłumik drgań skrętnych w tarczy sprzęgła.

 

Ściąganie samochodu podczas jazdy

Samochód znosi na jedną lub drugą stronę – może być to spowodowane m.in. przez niejednakowe ciśnienie w oponach, nieprawidłową geometrię kół, zbyt duży luz w przekładni kierowniczej, luzy na połączeniach układu kierowniczego, złe działanie stabilizatora, uszkodzenie jakiegoś elementu zawieszenia.

Samochód znosi na jedną stronę – odpowiadać za to mogą m.in. różne ciśnienia w ogumieniu, nieprawidłowa zbieżność kół, osłabienie jednej ze stron w przednim zawieszeniu, blokowanie hamulców w jednym z kół.

Drgania kierownicy podczas jazdy – najczęściej spowodowane jest to źle wyważonymi przednimi kołami samochodu. Podobne objawy mogą zostać zaobserwowane przy zwichrowaniu tarczy jednego lub obu kół z przodu oraz zbyt dużym luzom w częściach układu kierowniczego.

Drgania na kierownicy w czasie hamowania – za to zjawisko w znacznej większości przypadków odpowiedzialne są zniekształcone tarcze hamulcowe powodujące nadmierne bicie.

 

Nieregularne zużycie na bieżniku

Znaczne zużycie środkowej części bieżnika – ma miejsce wtedy, gdy opona jest zbyt długa eksploatowana z nadmiernym ciśnieniem.

Znaczne zużycie bocznych partii bieżnika – to z kolei ma miejsce wtedy, gdy opona jest eksploatowana z niedostatecznie napompowanymi oponami. Zdarza się to raczej rzadko, ponieważ niedobór ciśnienia raczej każdy zauważy.

Ślady zużycia w postaci placków rozmieszczone na całej powierzchni – takie zjawisko możemy zaobserwować  przy zużytych amortyzatorach.

Zużycie bieżnika z jednej strony opony – wpływ na taki wygląd opony ma nieodpowiednia geometria przednich kół.

Zużycie bieżnika w jednym miejscu – jest to spowodowane zwykle przez tzw. dohamowanie, oznacza to zblokowanie koła przy gwałtownym naciśnięciu pedału hamulca. Takie zużycie bieżnika możemy zaobserwować również, przy nieodpowiednim wyważeniu koła.

 

Luzy koła

Luzy na kołach są dość łatwe do wykrycia. Wystarczy za pomocą podnośnika unieść pojazd, po czym przystąpić do zrobienia prostego testu. Należy chwycić dłońmi za koło i spróbować nim poruszać w dwóch płaszczyznach poziomej i pionowej, z góry na dół  i na boki. Gdy zaobserwujemy luz w obu płaszczyznach, najprawdopodobniej będzie to wina zużytego łożyska piasty. Jeśli zaobserwujemy luz objawiający się jedynie w płaszczyźnie poziomej w przednich kołach, prawdopodobnie odpowiadać za to będzie jakieś zużycie/uszkodzenie połączenia w układzie kierowniczym, najczęściej jest to końcówka drążka kierowniczego.

Sprawdzając tylne koła wystarczy sprawdzić luz tylko w jednej płaszczyźnie. Obecność luzu będzie najprawdopodobniej świadczyła o kiepskim stanie łożyska piasty. Aby się upewnić warto zakręcić mocno badanym kołem, jeśli towarzyszyć temu będzie wyraźny szum, będziemy mieli pewność, że to wina łożyska.

 

Sprawdź ofertę –>Warsztat samochodowy Gdynia MKTYRE

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *