Jak zdiagnozować samochód we własnym zakresie? (Część 1)

Za pomocą obserwacji oraz kilku badań bez użycia specjalistycznych przyrządów jesteśmy w stanie ocenić stan niektórych podzespołów w samochodzie. W tym artykule opiszemy na co zwracać uwagę i o czym mogą świadczyć zauważone objawy, zaczniemy od silnika.

Warsztat samochodowy Gdynia

u

u

Niepokojące odgłosy w silniku

Zważywszy na to, że silnik będący w nienagannym stanie przy normalnej pracy wytwarza przytłumiony, równomierny szmer, naszą uwagę powinien przyciągnąć każdy inny zakłócający go dźwięk. Najczęstszym niepokojącym dźwiękiem jest cichy stukot, wydobywający się spod pokrywy zaworów, przeważnie spowodowany on jest nadmiernym luzem na zaworach.

Przy luzie regulowanym ręcznie, wystarczy przeprowadzić wymaganą korektę. Jednak, gdy mamy do czynienia z hydraulicznymi popychaczami zaworów sprawa się nieco komplikuję. Ponieważ ich zadanie polega właśnie na eliminacji luzu miedzy krzywką walka rozrządu a czołową powierzchnią trzonka zaworu.

Stukanie hydraulicznych popychaczy uważa się za dopuszczalne zaraz po uruchomieniu silnika, w chłodniejsze dni gdy temperatura spada poniżej zera. Lecz po chwili głośnej pracy popychacze powinny dostatecznie wypełnić się olejem i ucichnąć. Jeśli po chwili stuk nie ucichnie oznacza to, że nie spełniają już swojego zadania i czas na wymianę,

Niepokojących dźwięków może być oczywiście więcej, lecz ich rozszyfrowanie może okazać się zbyt ciężkie bez sporego doświadczenia. Dlatego najważniejszym jest, by nie zignorować problemu i zgłosić się do warsztatu samochodowego o pomoc w celu ustalenia przyczyny dziwnego hałasu.

W kolejnej części o samodzielnej diagnostyce samochodu dowiemy się co kryją za sobą objawy jakich możemy doświadczyć w trakcie jazdy, ponadto przedstawimy jakie ślady na oponach mogą zostawić niedoskonałości jezdni oraz jak w prosty sposób wykryć pewne niepotrzebne luzy.

 

Wycieki płynów eksploatacyjnych

Nie trudno ich nie zauważać, zwłaszcza gdy są już widoczne pod samochodem. Wyciek zawsze oznacza nieszczelność, najłatwiej zaradzić na wyciek spowodowany obluzowaniem się opaski na gumowym przewodzie. W przypadku skręcanej opaski wystarczy dokręcić śrubokrętem śrubę ściskającą. Jeśli opaska jest samozaciskową należy wymienić ją na nową, ponieważ próby zaciśnięcia są krótkotrwałe lub niemożliwe. Opaskę samozaciskową można bez obaw zastąpić skręcaną.

Dużo trudniej zaradzić na wycieki spod różnego rodzaju uszczelek, gdy przeciek dotyczy uszczelki płaskiej(np. pod pokrywą zaworów, pokrywą rozrządu, miską olejową, obudową termostatu itp.) czasami może pomóc samo dokręcenie śrub pokrywy. W przypadku nieszczelności uszczelniacza walu korbowego lub wałka rozrządu jedynym skutecznym sposobem naprawy jest wymiana uszczelniacza.

W najgorszym przypadku za wycieki mogą być odpowiedzialne pęknięcia pokryw, obudów, czy całych korpusów których naprawy mogą być bardzo skomplikowane, a nawet nieopłacalne. Do nieprawidłowości które powinny zwrócić nasza uwagę prócz podejrzanych dźwięków i wycieków płynów eksploatacyjnych należą:

 

Zbyt wysoka temperatura wody

temperatura cieczy chłodzącej przekraczająca normę, przyczyną takiego odczytu mogą być: uszkodzony termostat lub układ wentylatora chłodnicy, zapowietrzenie układu, zamulenie chłodnicy, uszkodzona pompa cieczy, zbyt mała ilość płynu w układzie. Przegrzewanie silnika może być spowodowane również: nieprawidłowym ustawieniem zapłonu, wypadaniem zapłonów w cylindrach, awaria w układzie czujnik temperatury – wskaźnik.

Olej w układzie chłodzenia

olej w układzie cieczy chłodzącej może świadczyć o tym, że nastąpił przeciek między płaszczem wodnym silnika a systemem smarowania. Najczęstszą przyczyną jest uszkodzą uszczelka pod głowicą.

Spaliny w układzie chłodzenia

pęcherzyki powietrza w cieczy chłodzącej oznaczają przedostawanie się spalin do układu chłodzenia, jest to jeden z objawów uszkodzenia uszczelki pod głowicą.

Zużyty olej

ciemny prawie czarny olej jest oznaką zbyt długiego okresu eksploatacji. Niewłaściwy olej lub stale przeciążany silnik może również skutkować  takim wyglądem oleju.

Spaliny w układzie smarowania silnika

zapach spalin w oleju świadczy o nieszczelności pierścieni tłokowych co prowadzi do przedostawania się spalin do skrzyni korbowej. W skrajnym przypadku można zaobserwować przedmuchy spalin przy pracującym silniku po wyjęciu miarki poziomu oleju.

Paliwo u układzie smarowania silnika

zapach paliwa w oleju spowodowany jest przedostawaniem się paliwa do skrzyni korbowej z powodu zbyt dużej jego ilości, trafia ona do cylindrów i nie ulega tam całkowitemu przepaleniu. Rozcieńczony paliwem olej ma znacząco pogorszone właściwości

Płyn chłodniczy w układzie smarowania silnika

ciecz chłodząca w oleju jest objawem uszkodzenia uszczelki pod głowicą silnika, tworzy się w układzie smarowania mieszanina koloru kawy z mlekiem, która nie nadaje się już do smarowania silnika.

Kontrolka ciśnienia oleju

niskie ciśnienie smarowania (migająca kontrolka ciśnienia oleju) do najczęstszych przyczyn należą m.in. niedostateczna ilość oleju w układzie, niska jakość oleju, uszkodzenie pompy oleju, usterkę zaworu redukcyjnego lub przelewowego, nieszczelności w układzie smarowania. Zbyt niskie ciśnienie sygnalizowane przez kontrolkę może być spowodowane również tylko uszkodzeniem czujnika ciśnienia oleju.

 

Świece zapłonowe

Na podstawie wyglądu naszych świec obaw nie powinniśmy mieć tylko gdy nalot na powierzchni stożka jest jasnobrązowy, szary lub szaro biały, bez nadmiernego zużycia na elektrodach. Świeca o takim wyglądzie dobrana jest prawidłowo pod względem cieplnym oraz jest jeszcze w dobrej kondycji. Wygląd świecy i jej kolor może nam powiedzieć wiele o kondycji silnika, na co powinniśmy zwrócić uwagę i czym jest to spowodowane opisane jest poniżej.

  • Stożek izolatora nie ma wyraźnych nalotów a elektrody mają granatowy odcień jest to charakterystyczna oznaka przegrzania. Świeca przegrzewa silnik przez powodowanie samozapłonów. Tak zwana „za gorąca świeca” charakteryzuję się również szarobrązowym lub stalowo niebieskim chropowatym osadem w jej środkowej części.
  • Czarno-matowy nalot sadzy na izolatorze i korpusie – powodem takiego wyglądu może być zbyt bogata mieszanka paliwowo-powietrzna, zanieczyszczony filtr powietrza, nieprawidłowo działający układ rozruchowy, jazda głownie na krótkich odcinkach, nieprawidłowo dobrana ciepłota świecy. Taką świece nazywamy potocznie „okopconą”.
  • Oleisty osad pokrywający izolator, elektrody i korpus(tzw. nagar) dzieje się to w wyniku nieszczelnych pierścieni tłokowych lub prowadnic zaworów, rezultatem jest przedostawanie się oleju do komory spalania.
  • Nadtopione elektrody – są wynikiem paliwa o nieodpowiedniej jakości, zbyt wczesnego zapłonu, osadu w komorze spalania, uszkodzonych zaworów.

 

Układ wydechowy

  • Spaliny w kolorze niebieskim oznaczają zwykle nieszczelność pierścieni tłokowych lub prowadnic zaworów,  prowadząc do przedostawania się oleju do komory spalania. Przyczyną spalania oleju może być również zbyt wysoki jego poziom w misce olejowej (znacznie przekraczający dopuszczalny stan).
  • Spaliny czarne lub brunatne zwykle oznaczają nieprawidłowe spalanie mieszanki z powodu np. nadmiernej dawki paliwa.
  • Gęsty , obfity biały dym z rury wydechowej, oznacza, że do komory spalania przedostaje się ciecz z układu chłodzenia, jest to spowodowane uszkodzeniem uszczelki pod głowicą. Zimą podczas mrozów można zaobserwować białą, jasnoszarą, mleczną barwę spali, jest to wynikiem gwałtownego skraplania się pary wodnej zawartej w spalinach, niektóre auta w zależności od konstrukcji układu wydechowego dymią zimą mocniej lub mniej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *